پروژه‌ی بازســازی ویـلای تریپلکس در جـزیره‌ی کیـش شرکت مادنیل (مسعود وهّابی اصل؛ رؤیا محمّدی)
پروژه‌ی بازسازی منزل مسكونی مرتضی حسابی

طرح برگزیده در بخش معماری داخلی فضاهای مسکونی
بازسازی خانه‌­ی آقای لواسانی
حمید محمّدی، امیر­محمّد طالشی، علیرضا رضایی‌­پور (شرکت باحور)

این ساختمان در دو طبقه به­‌صورت شمالی در یکی از محلّه­‌های کم‌تردّد شهرک غرب قرار دارد. آپارتمان مورد بازسازی در طبقه­‌ی دوّم این ساختمان واقع شده است. فضای داخلی، همانند فُرم خارجی ساختمان، از سبک و سیاق موسوم به کلاسیک تبعیّت می­‌کرد. هدف ما این بود که بدون تغییر و دستکاری در هویّت خارجی ساختمان، فضایی مدرن فراخور زندگی امروزی در درون ساختمان به وجود آید. سایر محدودیّت‌ها شامل عدمِ دخل­‌و­تصرّف در پلان معماری و همچنین حفظ متریال سنگِ کف بود.
اوّلین مرحله در طرّاحی، حذف زوائد بود ــ گچ­بری‌ها و کلیّه‌­ی تزئینات. در مرحله­‌ی بعد با توجّه به اتّفاقات و عملکردهایی که قرار بود در خانه اتّفاق بیافتد و مدِّ نظر کارفرما بود ــ یعنی برنامه­‌ی فضایی ــ تلاش کردیم تا سطوح خانه را «معنادار» کنیم؛ بدین معنا که در هر فضا با توجّه به رفتار فضایی و مبلمان مورد نظر، شکل جداره‌­ها و سقف را تغییر دادیم تا کالبد و فُرم داخلی خانه آماده و پذیرای این کارکردها گردد. به عنوان مثال، در اتاق خواب والدین، جداره و سقف بالای تخت به­‌گونه‌­ای طرّاحی شده تا پذیرای یک تخت خواب دو نفره باشد. همچنین در فضاهایی که احتیاج به حضور تلویزیون بود، جداره‌­ها به‌­گونه‌­ای تعریف شدند تا ضمن جای‌­دهی و تعریف تلویزیون، جواب­گوی سایر تجهیزات مربوط به آن نیز باشند. در فضای کار، یک «جداره» به‌­عنوان قفسه­‌ی کتاب تعریف شد و در نشیمن خانوادگی نیز یک «کانتر» طرّاحی گردید.

در فضای ناهارخوری یک میز ده نفره، طبق سفارش کارفرما، طوری طرّاحی شد که در صورت نیاز به یک میز دوازده نفره تبدیل شود. ایده‌­ی طرّاحی یک مکعب چوبی درون فضا بود که در هنگام استفاده از آن، اجزای این مکعب که همان صندلی‌ها هستند، از آن جدا می­‌شوند. در تناسب با فُرمِ این میز، در جداره­‌ی فضای ناهارخوری از فُرم‌های مکعب­‌شکل استفاده گردید. در فضای شومینه از سنگِ یکپارچه (تختال) برای جداره‌­ی اصلی آن استفاده شد و امتداد آن تبدیل به یک سکّو شد که با جداره­‌ی تلویزیون ترکیب می­‌شود. در این پروژه سعی بر آن بوده که تأسیسات گرمایشی (رادیاتور و فن­کویل) به­‌گونه‌­ای با طرح جداره‌­ها ترکیب شود که ضمن در نظر گرفتن تمهیداتی جهت تبادل حرارتی و امکان دسترسی، مخفی بماند.

نام پروژه: بازسازی خانه­‌ی آقای لواسانی (زرافشان)
طرّاح: حمید محمّدی، امیر­محمّد طالشی، علیرضا رضایی­‌پور
مجری: شرکت باحور
عکّاس: آتلیه­‌ی آن
محلِّ اجرا: تهران، شهرک غرب
زیربنا: 260 متر مربّع
تاریخ شروع طرّاحی: آبان 1388
تاریخ شروع و تکمیل پروژه: دی 88 ـ فروردین 89

شرکت باحور
آدرس: تهران، خیابان فاطمی، برج ساعت، طبقه­ی پنجم، واحد 52
تلفن: 88996690
فکس: 88970714
پست الکترونیک: bahoor.co@gmail.com