Ana's apartment, the work of Metaphor Architecture Group
77square meters (dental office), the work of Zeta Design Office

بازسازی آپارتمان شماره‌ی 10، اثر سیدصالح نیاکوئی

طرح برگزیده در بخش طراحی و معماری داخلی فضاهای مسکونی سومین مسابقه طراحی و معماری داخلی هنر معماری

این آپارتمان 112 متری واقع در مطهری-ترکمنستان برای یک زوج میانسال بازسازی شده است و هدف اصلی خلق فضایی پویا و مُدرن هماهنگ با نیازهای این خانواده بود. آپارتمان قبل از بازسازی در وضع نامطلوبی قرار داشت و 16 سال زندگی در این آپارتمان به مرور زمان محیط یکنواخت و کسل‌کننده‌ای را برای خانواده به‌وجود آورده بود و این زوج خواهان تغییرات اساسی در سبک معماری داخلی و به تبع آن سبک زندگی پیشین خود شده و مایل بودند تا سبک زندگی خود را یک پله «امروزی‌تر» نمایند. بدین منظور، با حذف تیغه‌های آشپزخانه و ایجاد آشپزخانه‌ی اُپِن و اتّصال آن به فضای ناهارخوری و نشیمن یک فضای عمومی سراسری شکل گرفت تا این زوج که سال‌ها در این خانه زندگی کرده بودند، زندگی جدیدی را در خانه‌ای مدرن و با سبکی امروزی تجربه نمایند.

قابل ذکر است که محدوده‌ی مداخلات در این پـروژه علاوه بر تغییـر و جـابه‌جایی تیغـه‌های داخلی و سقف کاذب، تغییرات اساسی تأسیساتی و کلی را نیز در برداشته به‌نحوی که کلیه‌ی لوله‌کشی‌ها و تأسیسات داخلی آپارتمان، رادیاتورها، برق‌کشی‌ها، درها و یراق‌آلات، کابینت‌ها، سرویس‌ها و کاشیکاری، شومینه و حتّی پنجره‌ها نیز تعویض شده‌اند. تغییرات در آشپزخانه فقط شامل حذف تیغه‌های آن نبوده، بلکه جای سینک ظرفشویی و فاضلاب آن، جای اجاق‌گاز و لوله‌کشی آن و کلاً جانمایی مثلّث کار آشپزخانه دگرگون شده و کلّیه‌ی تجهیزات آن نو شده‌اند. به‌طور کلّی می‌توان گفت که این واحد از آپارتمان ارزش یک واحد نوساز را پیدا کرده است.

ایده‌ی نازک‌کاری نهایی پروژه به‌نوعی با خواسته‌های کارفرما و حرفه‌ی وی در ارتباط بود. از آنجا که شغل کارفرما در ارتباط با سنگ بود، وی علاقه‌ی شدیدی به استفاده از سنگ در معماری داخلی پروژه داشت و مایل بود تا پرداخت نهایی کار انعکاسی از شغل وی باشد. اگرچه در قسمت‌هایی از پروژه سعی شد تا از موتیف‌های گچی با طرح مُدرن و امروزی نیز استفاده شود و هدف طرّاح این بود تا علاوه بر تأمین خواسته‌های کارفرما از استفاده بیش از حد این عنصر پرهیز نماید.

معماری معاصر ایران :آپارتمانی، طراحی داخلی   

____________________________________             

نام پروژه: بازسازی آپارتمان شماره‌ی 10
معمار: سیدصالح نیاکوئی
کارفرما: علیرضا رسولی
طراح: سیدصالح نیاکوئی
مجری: علیرضا رسولی
تأسیسات: کریمی
زیربنا: 112 متر مربع
عکاس: رضا نجفیان
محل اجرا: تهران، انتهای خیابان استاد مطهری، خیابان ترکمنستان
تاریخ شروع: شهریور 1389
تاریخ تکمیل: اسفند 1389

مدارک فنی