Kooshk Villa, Iman AminLari
ساختمان اداری one -o- one، اثر دفتر معماری سهراب رفعت و همکاران

بازسازی آپارتمان بوستان، اثر ایمان امین‌لاری، دفتر طراحی خانه طرح

در این پروژه کارفرما پس از پیگیری های طولانی جهت خرید خانه جدید، با توجه به موقعیت پروژه به این نتیجه رسید تا آپارتمان خود را بازسازی کند. این پروژه یک واحد از مجموعه ای در خیابان بوستان اصفهان با مساحتی حدود 370 متراست و دید و منظرآن به سمت زاینده رود و حاشیه سبز آن ، از تأثیرگذارترین عوامل درانتخاب کارفرما وطراحی این پروژه بوده است.
پس از تخریب تیغه ها تصمیم بر آن شد تا فضای نشیمن که در نقطه ای کور، بدون نور و دید قرار گرفته بود، حذف شده و فضای آن به اتاق های خواب اضافه شود تا با افزایش مساحت، کیفیت فضایی آنها را نیز بیشترکند. بنابراین نشیمن و پذیرایی به عنوان یک عنصر با عملکردی واحد با هم ادغام شده در قسمت جنوب ساختمان و به سمت زاینده رود قرارگرفت تا زندگی روزمره کارفرما در آن اتفاق بیافتد.
در این پروژه می توان از تراس به عنوان یکی دیگراز نقاط تأثیرگذار یاد کرد. برعکس سایر پروژه ها که معمولا در بازسازی آنها از سطح تراس کاسته و مساحت آن به فضای داخلی اضافه می شود، در این پروژه از مساحت ساخت کم شده و تراس بزرگتر گردید تا فضایی برای نشستن و گذراندن وقت با امکان دید فوق العاده در اختیار کارفرما قرار دهد.
استفاده از رنگ سفید در دیوارها و کف به عنوان زمینه اصلی و متریال های رفلکس داروآینه ای جهت آوردن فضای بیرون به درون خانه بود. درکنار این زمینه روشن و خنثی، ترجیح طراح بر آن بوده است تا در انتخاب سنگ ها از سنگهای رنگی استفاده کند و نهایتا سنگ سبزکه تداعی کننده سبزینگی بیرون از بنا است به عنوان نقطه عطف، در طراحی بدنه پشت تلویزیون و میز صبحانه خوری انتخاب گردید و به فضا اضافه شد. در این میان بدنه ای از جنس آینه با طرحی شبیه به درخت در ادامه ایده امتداد فضای بیرون به درون، پشت فضای نهار خوری قرار گرفته است.
در طراحی داخلی این پروژه ، نورپردازی به عنوان بخشی از عناصر طراحی داخلی در نظر گرفته شده است. برای مثال در نورپردازی خواب اصلی سعی بر آن بوده تا این حس ایجاد گردد که عنصری جهت نورپردازی به سقف اضافه نشده ونورها در ادامه سقف و جزیی از آن است. یا در نور پردازی راهرو، المان نوری علاوه بر روشنایی، جنبه تزیینی، دکوراتیوو مجسمه گونه دارد.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1397
____________________________
عملکرد: طراحی داخلی،
مسکونی

_____________________________________           

نام پروژه: آپارتمان بوستان
عملکرد: مسکونی
معماران اصلی: ایمان امین‌لاری
کارفرما: آقای هاشمی
همکاران طراحی: نگین آزادجو
آدرس پروژه: اصفهان، بوستان سعدی
مساحت/زیربنا: 370مترمربع
طراحی و دکوراسیون داخلی: ایمان امین‌لاری
همکاران طراحی و دکوراسیون داخلی: نگین آزادجو
اجرای پروژه: مهدی سامانیان
نوع سازه: سازه بتنی
نوع تأسیسات: چیلر مرکزی
هوشمندسازی: مهندس نشاسته گران
نظارت پروژه: ایمان امین لاری، نگین آزادجو
تاریخ طراحی: خرداد 94
تاریخ شروع ساخت: تیر 94
تاریخ پایان ساخت: آذر 95
عکاسی پروژه: امیرمسعود اقارب پرست
برندهای محصولات مصرفی:
1)bocs
2)Artemide
3)Floss
Enzo (4

این پروژه اثری است از دفتر طراحی خانه طرح
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار دفتر طراحی خانه طرح در دانشنامه کلیک کنید.