گفت و گو با گیسو حریری و مژگان حریری / سرور باقرنژاد
نقد و تحلیل مجتمع مسکونی زالتسبورگ، اثر دفتر حریری و حریری

ایده های گیسو حریری و مژگان حریری برای پروژه ی رایدِنبرگ اِسترن بِراوری
پروژه ای که به جواهرات زالتسبورگ شناخته می شود…

Gisue Hariri and Mojgan Hariri’s Ideas for Riedenburg sternbrauerei Project
Which Is Known as the Salzburg Jewelries…

مشخصات پروژه
مدیر اجرایی، مستر پلان و معماری: مژگان حریری
ایده‌پرداز: گیسو حریری
مدیر پروژه: مارکوس رندلر
گروه طراحی شرکت معماری: جنی شوکیماس، لیو ماریت نائس، مارلین وی، ندا پورشکوری
تیم طراحی اتریشی و آمریکایی:
آرینکو پلنانگز، کانسالتینگ جی‌ام‌بی‌اچ (arinco planungs+consulting gmbh) ، پیتر شاوفلر (Peter Schaufler) و اُلیور فیشر(Oliver Fischer)
مهندسین (سازه، عمران و مکانیک):
شیندلر زی‌.تی. جی‌ام‌بی‌تی (Schindelar ZT GmbH) پتشنیگ زی.تی. جی‌ام‌بی‌تی (Petschnigg ZT GmbH) تی.بی. هایلینگ، تی.بی. هِرپست و تی.اِی.‌اس باوفیزیک
وب  سایت: www.haririanahariri.com

این طرح پیشنهادی بر اساس الهام و تعریفی نو از عناصر طبیعی شهر زالتسبورگ شکل گرفته است. مستر پلان مجموعه که در واقع پروژه ای توسعه محور می باشد همان شهر زالتسبورگ، اما به‌صورت انتزاعی می باشد و بخش کوچکی از خود شهر خواهد شد. این مهم با تعریفی نو از کوهستان و رودخانه ی زالتساخ انجام خواهد شد.
به‌منظور خلق یک گفت و گوی شخصی و یک تجربه ی معنوی، ما یک نهر باریک در جوار کوه را باهدف راهنمایی و دعوت مردم به سایت، طراحی کردیم که ‌مانند رودخانه‌ی زالتساخ، این حرکت، باعث ایجاد یک مرز جدید و یک حرکت جدیدی در سایت می‌شود و طبیعت را به درون سایت تسری می دهد. الگوی قدیمی، متشکل از سکانس هایی بود که در آن آب از بالاترین نقطه (جایی در میانه ی سایت ما) عبور کرده، سقوط می‌کند و همچون آب های حاصل از ذوب برف ها، تکه یخ ها و صخره های خرد شده [در پشت بناهای ما]، جمع می شود! این مسیر پیاده، به‌دقت طراحی شده تا عموم مردم از زیبایی طبیعت جنگل ها و صورت صخره ها بدون هیچ‌گونه تهدیدی برای حریم خصوصی ساکنین لذت ببرند. این کانال، همچنین، مکانی را در فضای باز برای نمایش مجسمه ها فراهم می کند.
معماری این پروژه، شبیه سازی فرم صخره ها، ته نشینی و ترکیب تصادفی (همچون یک معدن سنگ) است که قطعاتی از آن متعلق به کوهستان بوده جدا شده است. این قطعات بریده شده و به قطعات کوچک‌تر تقسیم شده اند و به‌صورت تصادفی به معرض نمایش گذاشته شده اند. هر بلوک در واقع یک ظرف می‌باشد که بلوک های کوچک‌تر را در لفافه ای محصور کرده است و آپارتمان هایی را در خود نگه می دارد. این ترکیب اجازه می دهد که هر واحد مسکونی با دید های مخصوص به خود منحصر به فرد گردد. به این ترتیب، کوهستان نه به‌عنوان یک پس زمینه ی خنثی در پشت بناهای ما، که به‌عنوان یک ژنراتور [منظور مولد تولید ایده و حس در پروژه است] کار می کند. آنها به امری بیش از آنچه تاکنون بوده اند تبدیل می گردند، در حالی که بر جای خود تکیه زده اند و به انتظار نشسته اند تا یک کشش معنوی خلق کنند. کششی که یک نفر با دسترسی به آنها و لمس صخره های آنان، بدان دست می یابد.
100 اقامتگاه لوکس مسکونی در 6 سازه ی [بلوک های] موجود، سایت را اشغال کرده اند و از طاق های تاریخی چشمه های آب گرم نیز حفاظت می‌کنند. در واقع، هیچ بنایی از 8 طبقه بیشتر نخواهد بود، پارکینگ ها در زیرزمین هستند و یک سری از حیاط ها، تراس های روی بام و بالکن ها، مجموعه‌ای از فضاهای درونی/بیرونی برای ساکنین فراهم می سازند.

منتشر شده در : یکشنبه, 17 می, 2020دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: