دفاتر اداری شرکت باير پارسيان طراحی از حبيبه مجدآبادی
کوچه‌های خاطره، کوچه‌های فراموش‌شده، سلیم ناظریان، اردیبهشت 1394

استودیو عکاسی اس.سی، طراحی از استودیو MK27، سائو پائولو، برزیل، 2011-2009، ترجمه‌ی فرزانه احسانی مؤید

Photography Studio SC, Designed by Studio MK27, São Paulo, Brasil, 2009-2011

بنیان فعالیت‌های استودیو اس.سی سرشار از خلاقیت و ایده‌پردازی هنرمندانه است. اینجا یک استودیوی مستقل هنری در سائو پائولوی برزیل است با تخصص عکاسی از مواد غذایی و خوراکی. هرچه باشد، داشتن تغذیه‌ی سالم، نوعی هنر و صنعت غذا و رستوران، از پردرآمدترین حوزه‌های تجاری است.
سایتی به مساحت 1000 مترمربع در محله‌ی ویلا الیمپیا در اختیار طراحان گذاشته شد، معمار ارشد این تیم، مارسیو کوگان (Marcio Kogan) و همکار او، سوزان گلگوسکی (Suzana Glogowski) سرپرستی و مدیریت این تیم طراحی را عهده‌دار شدند و 1160 مترمربع ساختمان کاربردی و شایسته‌ی مطالعه در آن بنا کردند.
ساختمان با نظر بر اینکه در محله‌ای سابقاً صنعتی واقع شده، با پوسته‌ی فلزی سفیدرنگ احاطه شده و ساختارش با آن خط و خطوط بی‌نهایت ساده و مستقیمی که دارد، عقب‌نشسته تا امکان فضایی برای احقاق باغ سبز تقدیم کرده باشد، فضای داخلی آن دابل‌هایت است و یک پیاده‌راه بتنی بر فراز خود دارد که دو سازه‌ی پاویون‌مانند در دو سر انتهایی –حاوی کاربری‌های اداری خصوصی و جلسات- را به هم وصل می‌کند.
استودیوی مرکزی طبیعتاً باز و گشوده ساخته شده، آنقدر که بسیار انعطاف‌پذیر و هم‌خوان در پذیرش انواع شیوه‌های کاربری باشد و از آنجایی که ساختمان عکاسی نیازی به تعبیه‌ی پنجره‌های نورگیر نداشت، پس فقط گشودگی‌هایی روی نمای شمالی اجرا شدند.
ملاک انتخاب چوب به‌عنوان متريال پوششی باکس میانه‌ی پلان، تطابق با پوشش نما بود که آن هم از همان چوب به همان رنگ بوده است. سایر فضاهای محصور شامل آشپزخانه‌ی تخصصی برای آماده‌سازی غذاها و خوارکی‌ها به منظور عکاسی، بخش پذیرش و اتاق‌های پردازش عکس است. اما آشپزخانه‌ی کارمندان با امکانات گسترده در طبقه‌ی بالاست.
ایستگاه کاری و میز کارمندان، طرح کشیده‌ی خطی دارد و کلیت آن مدیون میز تحریر طویلی است که در پای دیوار نصب شده؛ ضمن اینکه کارایی عالی دارد، شیوه‌های مطلوب و مفیدی برای تعامل افراد و تسهیل ارتباطات را فراهم می‌کند.
کلیه‌ی طراحی‌ها، مصالح و جانمایی‌ها هم‌راستا با ایده‌ی پیروی از “مسیر خطی و مستقیم” و به‌خصوص حفظ راستای افقی شکل گرفته‌اند؛ به تمامی جزئیات بسیار دقت شده و حتا تناسب یک به چهار در ابعاد کف‌پوش‌ها هم به همین منظور رعایت شده است.
درها فلزی و کشویی هستند و از این رو به شیوه‌های مختلفی می‌توان با فضای بیرونی ارتباط برقرار کرد که هم نما و هم حس کاربری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. طراحی فضای سبز بیرون دیوارهای استودیو کار، ایزابل دوپرات (Isabel Duprat) بود.
طبقه‌ی سوم از تمامی جهات با سکوی بام محاط شده و شامل آشپزخانه و فضایی برای مراسم و برنامه‌های ویژه است. تجهیزات آشپزخانه عموماً دارای طرح عمودی کشیده هستند و سیستم صوتی-تصویری مجهزی هم در مجاورت دیوار فولادی تأمین شده است. پیرامون کانتر غذاخوری هم صندلی‌هایی با کوسن‌های رنگین چیده شد که به ایجاد حس شادی و خلاقیت روحیه کمک می‌کند. از کامپوزیت سنگ کوارتز هم در آشپزخانه و هم در سرویس‌های بهداشتی استفاده شد.
پروژه‌ی استودیس اس.سی با هزینه‌ی کلی 8/5 میلیون دلار طراحی و اجرا شد.

منتشر شده در : پنج‌شنبه, 13 آگوست, 2020دسته بندی: اداریبرچسب‌ها: ,