از پنج طرح راه ­یافته به مرحله­‌ی نیمه­ نهایی مسابقه­‌ی شار دفتر معماری جوانمرد و همکاران (کد 13000)
  از پنج طرح راه­ یافته به مرحله­ ی نیمه ­نهایی مسابقه­ ی شار، دفتر معماری کلانشهر (کد 8100)،آرش مظفری، بابک راشدی، عقیل بهرا، مهراد علی‌محمدی، مریم یگانه

از پنج طرح راه ­یافته به مرحله­ ی نیمه­ نهایی مسابقه­ ی شار

دفتر معماری آراد+زاو (کد 9100)

پارسا اردم ، پدیده تیموریان، کوروش دباغ، فاطمه رضایی فخر آستانه

تیم طراحی: پارسا اردم ، پدیده تیموریان، کوروش دباغ، فاطمه رضایی فخر آستانه، شهرزاد فدایی، محمدرضا قدوسی، بهرام کلانتری، بهار مهدی­پور، حسین هجرت

کانسپت طراحی
طراحی ساختمانی با 12 طبقه که در آن از دغدغه‌های کارفرمایی که قصد ارتقای معماری شهر را دارد، گرفته تا ساخت بنایی که پاسخگوی خواسته‌های انواع خریداران (و حتی افراد مشکل­ پسند) باشد، کاملاً مورد توجه بوده و سعی شده تا نیازهای گروه‌های مختلف، تا حد امکان اجابت شود. هدف، طراحی معماری خاصی برای استفاده‌کنندگان بوده و ایده‌ها و مفاهیم به‌ کار رفته در این پروژه در 3 نگاه مخاطب، کارفرما و معمار دسته‌بندی شده‌اند که هرکدام به ‌نحوی بر پروژه (برنامه و فعالیت‌های داخلی و نیز فرم آن) تأثیر گذاشته‌اند.
استفاده‌کننده خواستار سکونت در یک مجموعه‌ی مسکونی با خواص برج نشینی، واحدهای بزرگ و لوکس، فضاهای داخلی مناسب برای چیدمان مبلمان، دید عالی به مناظر بیرونی، وجود امکانات به روز و استفاده از طرح سنگ در پروژه بود.
درخواست‌های کارفرما شامل به‌حداکثر رساندن سطح فروش با حفظ کیفیت فضاها، ایجاد سطح حداقلی برای پلکان و مشاعات، تقسیم‌بندی منطقی برای افزایش میزان مطلوب بودن واحدها، حداقل تداخل با بافت گیاهی درختان محل، اجرای آسان، تبدیل شدن به آیکونی متمایز و جذاب در بافت درحال رشد منطقه‌ی کامرانیه و خیابان ثروتی، پارکینگ اضافه،حداکثر شباهت‌ها به یک برج و مشارکت در ارتقای معماری می‌شد.
نگاه و توجه معمار بر مالکیت بصری (به ‌معنای رضایت از زمینی که بر آن ساکن هستیم، با اشراف عالی بر مناطق پیرامون)، تکیه بر معماری شمیرانی، ایجاد برش‌ هایی برای حفظ محیط طبیعی و دریافت نور، تداوم محیط طبیعی و درختان باغ با طراحی یک لابی شفاف (تا بافت سبز داخلی را در معرض دید رهگذران خیابان قرار بدهد و نوری عالی برای 6 واحد طبقه‌ی اول فراهم کند)، اجرای نظام 2-4-6 در تقسیمات افقی، ساخت حجمی دینامیک (به کمک خطوط شکسته، پرسپکتیوهای متنوع و چند وجهی، گوشه‌های تیز و بازی نور و سایه)، نظام باز شوها و اجرای الگوی شطرنجی در نما بود.
در بیان ویژگی‌های فنی سازه می‌توان گفت که گود‌برداری پروژه با ترازهای متفاوت نسبت به ضلع شمالی و حیاط پروژه با روش ترکیبی استفاده از Pile و Nailing قابل اجراست. (دراضلاع شمالی و غربی با روش Nailing و در اضلاع شرقی و جنوبی با استفاده از سیستم Piling‌). سازه‌ی پروژه به روش بتونی پیش‌ بینی شده است، ساختمان دارای یک هسته‌ی مرکزی ست که در اطراف باکس پله‌ها و آسانسورها تعبیه شده و در دو آکس اصلی نیز در شمال و جنوب پروژه قرار گرفته‌اند. با توجه به مقیاس پروژه، در هر طبقه سعی بر این بوده که با توجه به قابلیت های سیستم Post Tension از دهانه‌های بزرگ استفاده شود. نصب کنسول‌هایی تا حد 4 متر در کناره‌ی دهانه‌ی بزرگ کناری به ‌راحتی قابل اجراست و کنسول‌های بزرگ­تر طبقات هفتم تا دهم پروژه به ‌وسیله‌ی سیستم Transfer Beam قابل اجرا هستند.

www.aradoffice.com www.3zav.ir

نظرات هیئت‌ داوران درباره‌ی طرح 9100:
این طرح از نظر هیئت داوران مناسب راه‌یابی به مرحله‌ی دوم داوری شناخته شد. شافعی درباره‌‌ی این طرح اظهار داشت: «هیچ­کدام از طراحان روی فضاهای عمومی کار نکرده‌اند. این حجم‌ها نیز باید کمی خودشان را در این کوچه عقب بکشند.»
بذرافکن: «من فکر می‌کنم طراحان به‌شدت نگران برنامه و متراژ بوده‌اند. در این پروژه دهانه‌ها موفق بوده اما تناسب اندرونی و بیرونی رعایت نشده است. البته چون دهانه‌ها را بزرگ گرفته، توانسته کمی پلان‌ها را شسته ‌رفته‌تر درآورد.»
شریفی: «در این پروژه نهارخوری تاریک بیشتر شبیه به زمین فوتبال است. ضمن اینکه ساختمان در کل به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده و کوران ندارد. آیا اشکالی دارد که بگوییم همه‌ی طرح‌ها بد بودند؟ این بهتر است تا اینکه به‌ زور چند پروژه را انتخاب کنیم. اگر از 15 پروژه، 11 تا بد بود چه کنیم؟»
امیری اظهار داشت: «متأسفانه برخی طراحان فکر کرده‌اند که اگر ابعاد بزرگ شود، پلان تبدیل به پلان لوکس می‌شود.»

مدارک فنی


منتشر شده در : پنج‌شنبه, 16 جولای, 2020دسته بندی: مقالات, آپارتمانی, مسکونی, کانسپتبرچسب‌ها: