از طرح ­های شرکت ­کننده در مسابقه ی شار، نوشهر نگار (کد 16000)،امید ریسمانچیان، رحمان شکوهی، نوید مجتبایی
از طرح ­های شرکت­ کننده در مسابقه­­ ی شار، یزدانی و همکاران (کد 5100)

از طرح ­های شرکت ­کننده در مسابقه­­ ی شار، استودیو آر. ای (کد 10000)،سهیل قندیلی، حسین کچبی، شیلا احصایی، میثم دادفرمای

تیم طراحی: سهیل قندیلی، حسین کچبی، شیلا احصایی، میثم دادفرمای، سمن بزازیان، مهدیه رحیم‌طرقی، شهرزاد پوشفام، فربد فرآورده، امین سلطان‌پور، یاشار پویان

مجـتمع مسکـونی شـار در زمیـنی بـا وسعت بـالغ بر 5,000 مترمربع واقع در منطقه‌ی مسکونی کامرانیه بر فراز کوهپایه‌های شمال تهران واقع است و محدوده‌ی زمین مورد نظر محل تلاقی کریدورهای فضای سبز اصیل و ریشه‌دار منطقه است.
شبکه‌ی ارگانیک و پیوسته‌ی توده‌های درختی باقیمانده‌ی موجود در زمین‌های مرغوب مناطق شمال تهران تحت تـأثیر تـوسعه‌ی فیـزیکی بـی‌ رویه و غـیراصـولی در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.
موضوع پروژه‌ی مسکونی شار با تعریفی که در خواسته‌های مسابقه ذکر شده و با توجه به شکل زمین، محدودیت‌های مربوط به سطح اشغال زمین، محل استقرار درخت‌های موجود در زمین و اصرار طراح بر پرهیز از طراحی پروژه بر اساس الگوی رایج آپارتمان‌سازی در تهران صورت گرفت که رعایت این ضوابط به‌همراه جذابیت بهره‌برداری از کیفیت فضایی منحصربه‌فرد فضای سبز موجود در محدوده‌ی زمین در دست‌یابی به الگوی یک مجتمع مسکونی متراکم و مرتفع، الگوی جِرم‌گذاری طرح پروژه را با چالشی جدی روبه‌‌رو کرد.
در طرح مجتمع مسکونی شار کامرانیه، ایده محوری، تأمین پیوستگی و تقویت ارتباط توده‌های سبز درختان موجود در محدوده‌ی طرح در مقیاس محله و منطقه بوده است. با توجه به وضعیت ساخت و ساز اطراف پروژه، توجه به ظرفیت بهره‌گیری از چشم‌انداز سبز باغ موجود در بخش جنوبی زمین و همچنین اختلاف ارتفاع نهایی پروژه نسبت به ساختمان‌های شش ‌طبقه‌ی مجاور شمالی زمین و پتانسیل دستیابی به چشم‌انداز بی‌نظیر دامنه‌های البرز در جبهه‌ی شمالی سایت از طبقه ششم به بالا، الگوی اولیه‌ی توزیع جِرم ساختمان را در محدوده‌ی قابل ساخت معرفی کرده است.
بر مبنای این الگو و با توجه به لزوم به حداقل رساندن مداخله در وضعیت موجود درختان سایت، سازماندهی حجمی پروژه به ترتیبی شکل گرفته است که فضای باز میانی حجم ساختمان، ارتباط جداره‌ها و فضاهای داخلی با باغ و بهره‌گیری از چشم‌انداز شمالی شهر را به حداکثر می‌رساند. بدین ترتیب ساختمان به شکلِ پُلی استقرار پیدا کرده که عبور کانال فشرده‌ی فضای باغ در جنوب سایت از میان ساختمان و همچنین اتصال با درختان شمال ساختمان را مهیا می‌کند.

نظرات هیئت‌ داوران درباره‌ی طرح 10000:
این طرح از نظر هیئت ‌داوران مناسب راه‌یابی به مرحله‌ی دوم داوری شناخته نشد. دلایل داوران برای حذف آن، شبکه‌ی ستون پنج متری، نمود اداری در فرم و نما، پنجره‌های کوچک و بلاتکلیفی نما اعلام شد.

مدارک فنی


منتشر شده در : پنج‌شنبه, 16 جولای, 2020دسته بندی: مقالات, آپارتمانی, مسکونی, کانسپتبرچسب‌ها: