از طرح ­های شرکت ­کننده در مسابقه­ ی شار دفتر مشاور معماری گام ما (کد 11000)،فریدون بدر، فریار جواهریان، فروزان وحدتی، مریم رحیمی‌دانش
از طرح ­های شرکت ­کننده در مسابقه­­‌ی شار، استودیو آر. ای (کد 10000)،سهیل قندیلی، حسین کچبی، شیلا احصایی، میثم دادفرمای

از طرح ­های شرکت ­کننده در مسابقه ی شار، نوشهر نگار (کد 16000)،امید ریسمانچیان، رحمان شکوهی، نوید مجتبایی

 طراحی معماری: امید ریسمانچیان، رحمان شکوهی، نوید مجتبایی
 طراحی داخلی: پریناز خلیلی
مدل سازی رایانه ای و گرافیک: پری­ناز خلیلی، مهدی شکری
با سپاس از مشاوره­ی سودمند آقایان: چمن­پیرا، فرازمند، عابدین­زاده، کزازی

کانـسپت طـراحی عـبارت است از در نـظر گرفتن مجتمع مسکونی به‌سان یک درخت که به درختان موجود در سایت اضافه شده و ظرفی را برای جای­گیری زندگی انسانی، گیاهی و جانوری به صورت یکپارچه و در کنار هم به­ وجود می­آورد.
کل سایت به شبکه ­های 1×1 متری تقسیم شد و برای هر درخت حریم امنی به شعاع دو متر به مرکزیت تنه­ی درخت در نظر گرفته شد. سپس سلول‌هایی از شبکه که در این حریم امن قرار گرفتند، از محدوده‌ی مجاز طراحی حذف شدند و در نتیجه آنچه باقی ماند، شبکه­ ای متشکل از سلول‌های 1×1 متری بود که امکان مداخله در سایت را با حفظ 100% درختان به‌وجود می‌آورد.
کل پروژه در دو بلوک با یک گذر 10 متری از میانشان در نظر گرفته شد که این گذر نه ­تنها امتداد دید به عمق باغ و نوررسانی به فضاهای مسکونی را تأمین می‌کند، بلکه فضایی را جهت بازی کودکان، رفت­ و­ آمد درفضای باز و برقراری تعاملات اجتماعی ساکنانِ حدود 40 واحد مسکونی این مجتمع را فراهم می‌سازد. همچنین با این کار، کل درختان میانی سایت که در گذر قرار گرفته‌اند، حفظ می‌شوند.
بلوک‌های موجود در سطح اشغال بدین صورت واحد‌بندی شده‌اند که بلوک الف به واحدهای آپارتمانی مسطح و بلوک ب و ج به واحدهای آپارتمانی دوبلکس اختصاص داده شد.
فرآیند حجم‌سازی، با توجه به خطوط حاصل از حریم امن درختان که نمایشگر جریانات فضای طبیعی باغ است، به صورت پارامتریک صورت گرفته، به نحوی که این خطوط ارگانیک از یک سوی سایت، از توده ­ی درختان آغاز شده و پس از تعریف فضاهای باز سایت، طی یک حرکت عمودی منجر به شکل‌گیری حجم کلی شده است.
از آنجایی که طراحی سایت و بنا به­ صورت ارگانیک و با توجه به حفظ حداکثری درختان مدنظر بوده، نحوه­ ی ارتباط با معابر هندسی اطراف حائز اهمیت می‌شود. در این زمینه طراح معتقد است که نمی­توان یک طرح ارگانیک را در یک چهارچوب هندسی محصور کرد، به این دلیل در طراحی پیاده­ روهای اطراف از امتداد خطوط ارگانیک سایت بهره برده است.

نظرات هیئت‌ داوران درباره‌ی طرح 16000:
این طرح نظر داوران را برای راه‌یابی به مرحله‌ی دوم داوری به خود جلب نکرد.

منتشر شده در : پنج‌شنبه, 16 جولای, 2020دسته بندی: مقالات, آپارتمانی, مسکونی, کانسپتبرچسب‌ها: