ساختمان تجاری- اداری پارمیداParmida Commercial- Office Building
سید علی ثابت، سید مصطفی ثابت، مریم سادات ثابت، دفتر معماری روند

آپارتمان مسکونی حیات، اثر امیرحسین جورابچی-مریم سادات ثابت، از (دفتر معماری روند)  

 چالش اصلی طراحی مسکونی حیات را می­توان در بازآفرینی حس صمیمیت و زنده­واری خانه­ های بومی منطقه مرکزی کاشان خلاصه کرد. با این نگاه، ساختار ورودی واحدها جانی دوباره یافت و حیاط های کوچک، جای ورودی ­های تنگ و گاها تعریف نشده را گرفت. به این ترتیب، سرآغاز ورود به منزل، تماشای تصویر کادر شده محیط پیرامون به همراه لمس هوای آزاد در فضایی نیمه­ باز خواهد بود. نکته دارای اهمیت، عملی شدن ایده حیاط ورودی و تجربه حیاتی آشنا برای ساکنان این اقلیم، برای واحدهای کوچک مقیاس در بازه­ی 110 تا 130 مترمربع است.

شهر کاشان در بازه ی زمانی بیست سال گذشته تا کنون و به ویژه در ده سال اخیر درگیر توسعه فیزیکی و گسترش عرصه شهری هم به صورت سطحی و هم ارتفاعی شده است. به دلیل عدم توجه کافی به بستردر مقوله طراحی، بسیاری از مناطق شهر به گالری نقاشی با موضوع آزاد و حتی فاقد موضوع تبدیل شده و نوعی از سرعت که شاخص کیفیت را کاهش می دهد به طراحی پروژه ها حاکم شده است. در این قاب رنگارنگ، ساختمان هایی با نمای تمام سنگ و به ظاهر کلاسیک هم به وفور دیده می شود.

این گفته ها و تمامی سندهای واقعی و زنده داخل شهر، حاکی از بحران هویتی است که احتمالا ویروسی ماندگار برای معماری شهری کهن و با ریشه خواهد بود. پرواضح است که تکیه بر هویت معماری صرفا به معنای حفظ گذشته و عدم نو گزینی نیست بلکه در راستای رسیدن به فضایی بهتر برای زندگی چه در مقیاس خرد و چه در مقیاس کلان شهری است.

دغدغه ی حفظ الگوهای ارزشمند در هر بوم و بستر و تعهد به زمینه به عنوان ریشه های اثر، به دور از تعصب و باهدف رسیدن به اثر مطلوب و پویا و فضاهای با کیفیت و به روز، همواره همراه ماست و قطعا این پروژه نیز کوششی برای پاسخ به این دغدغه بوده است.

پروژه ی پیش رو در یکی از مناطق بالاتر از تراز متوسط (از حیث اقتصادی و جایگاه اجتماعی) شکل گرفته و همانطور که در تصویر هوایی دیده می شود، منطقه کم تراکم و درحال رشد است. تنوع کیفی بناها از لحاظ شاخص های طراحی معماری، الگو یا مصالح خاصی را به طرح تحمیل نمی کرد. بنا براین حوزه ی تاثیر پذیری طرح، از مقیاس منطقه خارج و به ادراک کلی از شهر می رسید. از الگوهای معماری بسیار موفق این اقلیم که همچنان با تغییراتی پاسخگوی نیاز امروز هم هست، الگوی حیاط مرکزی است که در شکل امروزی، از مرکز توده به بخش جنوبی آن تغییر مکان داده است و از سوی دیگر در خاطره ذهنی ما، خانه های شمالی ورود از حیاط، صمیمی تر و پویا تر هستند.

در پروژه ی حیات، اصلی ترین ایده برای رسیدن به استراتژی صمیمیت و پویایی، استفاده از الگوی قدیمی و جدید حیاط به صورت توامان می باشد. حیاط مجتمع به جای استقرار در بخش جنوبی زمین، در قسمت میانی آن قرار می گیرد تا سطح نورگیری ساختمان را به دو برابر افزایش دهد و حیاط های سبز کوچکتری در ورودی واحد ها با رعایت اشرافیت و سرانگیزی به صورت معلق شکل می گیرد و با تغییر سلسله مراتب ورودی و افزودن یک حلقه ی به ظاهر جدید ولی برگرفته از الگوی موجود و ماندگار، حس بهتری در ذهن مخاطب خود تولید می کند. نکته حائز اهمیت در این پروژه، افزودن فضای خاطره انگیز حیاط به سیرکولاسیون ورودی واحدهای کوچک مقیاس است که بین ۱۱۰ تا ۱۴۰ متر مساحت دارند.

نمای ساختمان ماحصل دیالوگ میان دو نوع آجر با رنگ های گرم و خنثی است. استفاده از آجر با رنگ گرم به صورت یکپارچه در حیاط میانی ساختمان حیات، با وجود آنکه رنگ غالب بقیه قسمتهای نما خنثی است، تاکید دیحگری است بر ایجاد گرمی و پویایی در نقطه عطف طراحی اثر.

معماری معاصر ایران: مسکونی

_______________________________            

نام پروژه : آپارتمان مسکونی حیات

عملکرد:  مسکونی

دفتر طراحی: دفتر معماری روند

معماران اصلی: امیرحسین جورابچی-مریم سادات ثابت

کارفرما: علی اصفهانیان

آدرس پروژه: کاشان-بلوار دانش- کوچه شهید رحیمی- کوچه آینه

مساحت/زیربنا: 3000 مترمربع

جزئیات طبقات و کاربری آنها: پیلوت، لابی، پارکینگ و انباری- اول: مسکونی و حیاط- دوم تا چهارم: مسکونی- پنجم: پنت هاوس

طراحی و دکوراسیون داخلی: امیرحسین جورابچی-مریم سادات ثابت

اجرای پروژه: علی اصفهانیان

طراحی سازه: سید علی ثابت- مرتضی رضوانی

نوع سازه: ترکیب سیستم قاب خمشی بتن آرمه با دیوارهای برشی بتن آرمه

طراحی تأسیسات: مهندس انتظاری

نوع تأسیسات: کولر گازی و پکیج

سرپرست کارگاه:  مهدی آذرنوش

مهدی آذرنوش: مهندس  اسدزاده

تاریخ طراحی: 1398

تاریخ شروع ساخت: آذر ماه 1398

تاریخ پایان ساخت: در حال اجرا

عکاسی پروژه: مریم سادات ثابت

مشاور هنری: ملیکا رضوانی

مشاور مبانی فکری: امیرحسین جورابچی

بودجه‌ی کل: 12 میلیارد تومان

برندهای محصولات مصرفی: 1)سرامیک پالرمو،  2)آجر نمای شهرزاد 

این پروژه اثری است از مهندسین مشاور امیرحسین جورابچی-مریم سادات ثابت، از دفتر معماری روند
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار این معمار(ان) در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : چهارشنبه, 1 جولای, 2020دسته بندی: مسکونی, آپارتمانیبرچسب‌ها: