پروژه بازسازی نمایندگی کاشی تبریز وKeraben

فروشگاه در طی 20 سال گذشته 3 بار دچار تغییرات شده بود آخرین بار به درخواست شرکت تولید کننده کاشی تبریز و keraben. نمای ساختمان با استفاده از ورق های کامپوزیت پوشش داده شده‌بود اما هیچ یک از تغییرات در نهایت نتوانسته بود رضایت مالک و شرکت را جلب نماید. آنچه در بررسی کالبد و نحوه ی فعالیت ساختمان جلب نظر می کرد، دو نکته ی مهم بود:
1. بسته بودن فضا و ارتباط ضغیف طبقات با یکدیگر، به گونه ای که مراجعین هیچ تصوری از طبقه ی بالا که فضای نمایشگاهی بسته در آن وجود داشت و نیز زمین که محصولات جانبی را در خود داشت، نداشتند.
2. سختی انتخاب کاشی برای مشتریان بدلیل تنوع زیاد و عدم تصور چیدمان در فضاهای مورد نظر.
این دو مساله مبنای شکل گیری ایده ی اصلی بازسازی قرار گرفت:
 شفافیت در فضاها و سیرکلاسیون مشخص در طبقات به گونه‌ای که مراجعین در ابتدای ورود بتوانند درک درستی از تمامی ابعاد فضا داشته باشند و همچون یک گالری،سیرکلاسیون واضحی بین طبقات داشتهباشند.
 با دقت در نحوه‌ی رفتار مشتریان متوجه شدیم که در خرید کاشی دو موضوع اهمیت دارد. ابتدا انتخاب رنگ، ابعاد و بافت کاشی که با مواجهه و لمس آنها صورت می گیرد و دوم تصور چگونگی چیدمان آنها که چالشی جدی برای خریداران است. بنابراین لمس و تصور و شفافیت فضایی، موضوعات اصلی در شکل‌گیری پروژه‌ی بازسازی فروشگاه قرارگرفتند. مکعب هایی با ابعاد مختلف و متناسب با اندازه سرویس و حمام های مرسوم در داخل خانه‌ها، در بدنه‌ی اصلی ساختمان قرار گرفتند که به عنوان Show room، مرز درون و برون را شکل دادند و در نتیجه ی آن بجز مشتریان ،افراد عبوری هم شاهد انواع چیدمان های کاشی و سرامیک هستند که با تغییر دایمی در نما صورت میگیرد. در سازمان دهی morph بنا هماهنگی با نیروهای سایت مد نظر قرار گرفته است. دید به مکان مذهبی روبروی فروشگاه (امامزاده یحیی) و از طرف دیگر جهت گیری به سمت کوه الوند بعنوان شاخصه‌ی مهم جهت‌یابی طبیعی در شهر و نیز هماهنگی با پنجره های اصلی و مشاهده‌ی آنها از سوی عابران مبنای اصلی چگونگی جهت گیری خطوط اصلی بنا می‌باشد. از سوی دیگر فضایی برای طراحی وچیدمان دیجیتالی انواع کاشی و سرامیک در نظر گرفته شد.مشتریان می‌توانند ابعاد فضاهای مورد نظر خود را به اپراتور بدهند و با نظر خود آنان چیدمان صورت گیرد و در صفحه‌ی نمایش بزرگ کنار کانتر فروش نتیجه را مشاهده نمایند. بنابراین با بازدید از فضاهای نمایش واقعی و نیز استفاده‌ی نرم افزاری و نمایش دیجیتالی حداکثر کمک به مشتریان در راستای انتخاب و خرید صورت میگیرد. نکته ی دیگر در بازسازی، تبدیل اصطلاحا بالکن فروشگاه که معمولا بعنوان فضای دست دوم بعنوان انباری مورد استفاده قرار میگیرد و مطابق ضوابط یک سوم مساحت همکف است به طبقه ای برای دسترسی به show room های سطح دوم و مسیر ارتباطی طبقه ی همکف و دوم بود بنابراین توانست نه به عنوان بالکن درونی بلکه به عنوان طبقه‌ی اول و تکمیل کننده سیرکلاسیون اصلی فروشگاه قلمداد گردد. دیدن، لمس، طراحی و نمایش ،انتخاب و خرید را به ویژگی لذت‌بخش در این پروژه تبدیل نموده است.

نام پروژه/عملکرد: پروژه بازسازی نمایندگی کاشی تبریز وKeraben  / تجاری
شرکت/دفتر طراحی: دفتر معماری موسوی وهمکاران (MA)
معماران اصلی: سیدجلیل موسوی
همکاران طراحی: راضیه شعاعی، سیدآکام کاتورانی، سپهرعدالتی مرفه ،الهه افروخته، علیرضا مرادی مشکین ، سنبل حاتمی، هومن سعادت،
نوع تاسیسات / نوع سازه: سازه ی فلزی
آدرس پروژه: همدان،بلوار مدنی،نمایندگی کاشی تبریز و Keraben
مساحت/زیربنا: 94.51  متر مربع  /  352.70 متر مربع
کارفرما: شرکت پایور تجارت
تاریخ شروع/تاریخ پایان ساخت: فروردین 1395- تیرماه1396
عکاسی پروژه: علی دقیق / عطا مبارکی نوین
وبسایت/ایمیل شرکت: architects.mousavi@gmail.com

این پروژه اثری است از دفتر معماری موسوی وهمکاران (MA)
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار دفتر معماری موسوی وهمکاران (MA) در دانشنامه کلیک کنید.

مشاهده!