پروژه بازسازی نمایندگی کاشی تبریز وKeraben

پروژه بازسازی نمایندگی کاشی تبریز وKeraben

پیشینه

فروشگاه در طی 20 سال گذشته 3بار دچار تغییرات شده بود آخرین بار به درخواست شرکت تولید کننده کاشی تبریز و کرابن , نمای ساختمان با استفاده از ورق های کامپوزیت پوشش داده شده بود اما هیچ یک از تغییرات در نهایت نتوانسته بودند رضایت مالک و شرکت را جلب نماید.

وضع موجود

هنگامی که کار به دفتر ما ارجاع شد، آنچه در بررسی بنا جلب نظر می کرد دو نکته مهم بود:
1- بسته بودن فضا و ارتباط ضعیف طبقات با یکدیگر، به گونه ای که مراجعین هیچ تصوری از طبقه بالا که فضای نمایشگاهی بسته در آن وجود داشت و نیز زیر زمین که محصولات جانبی را در آن قرار داده بودند، نداشتند.
2- سختی انتخاب کاشی برای مشتریان بدلیل تنوع زیاد و عدم تصور چیدمان در فضاهای مورد نظر.

مبنای شکل گیری طراحی

همین دو مساله مبنای شکل‌گیری ایده‌ی اصلی بازسازی قرار گرفت:
شفافیت در فضاها و سیرکولاسیون مشخص در طبقات به گونه‌ایی که مراجعین در ابتدای ورود بتوانند درک درستی از تمامی ابعاد فضا داشته باشند و همچون یک گالری، سیرکولاسیون واضحی بین طبقات وجود داشته باشد.
با دقت در نحوه رفتار مشتریان متوجه شدیم که در خرید کاشی دوموضوع اهمیت دارد ابتدا انتخاب رنگ، ابعاد و بافت کاشی که با مواجهه و لمس آنها صورت می‌گیرد و دوم تصور چگونگی چیدمان آن‌ها که چالش اصلی برای خریداران است.
بنابراین لمس و تصور و شفافیت فضایی ،موضوعات اصلی در شکل گیری پروژه بازسازی فروشگاه قرارگرفتند.

روند طراحی

بدین منظور مکعب‌هایی با ابعاد مختلف و متناسب با اندازه سرویس و حمام‌های مرسوم در داخل خانه‌ها، در بدنه اصلی ساختمان قرار گرفتند که بعنوان Show room، مرز درون و برون را شکل دادند به این وسیله بجز مشتریان، عابران هم شاهد انواع چیدمان‌های کاشی و سرامیک هستند و با تغییر در چیدمان، تغییر دایمی در نما صورت می گیرد.

در سازمان دهی خطوط اصلی بنا،هماهنگی با نیروهای سایت مد نظر قرار گرفته است. دید به مکان مذهبی روبروی فروشگاه (امامزاده یحیی) و از طرف دیگر جهت گیری به سمت کوه الوند به عنوان شاخصه ی مهم جهت یابی طبیعی در شهر ،و نیز هماهنگی با پنجره های اصلی و مشاهده ی آنها از سوی عابران،به مبنای اصلی چگونگی جهت گیری خطوط اصلی بنا بدل شد.

وضعیت بالکن

نکته دیگر در بازسازی تبدیل اصطلاحا بالکن فروشگاه که معمولا بعنوان فضای دست دوم و انباری مورد استفاده قرار میگیرد به طبقه ای برای دسترسی به Show roomهای سطح دوم و مسیر ارتباطی طبقه همکف و دوم بودبنابراین توانست نه بعنوان بالکن درون فروشگاه بلکه بعنوان طبقه اول قلمداد گردد.

بخش نمایش دیجیتالی

از سوی دیگر فضایی برای طراحی و چیدمان دیجیتالی انواع کاشی و سرامیک در نظر گرفته شد.مشتریان می توانند ابعاد فضاهای مورد نظر خود را به اپراتور بدهند و با نظر خود آنان چیدمان صورت گیرد و در صفحه نمایش بزرگ کنار میز فروش نتیجه را مشاهده نمایند.بنابراین با بازدید از فضاهای نمایش واقعی و نیز استفاده نرم افزاری ونمایش دیجیتالی حداکثر کمک به مشتریان در راستای انتخاب وخرید صورت می گیرد.
دیدن، لمس ، طراحی و نمایش ، انتخاب و خرید را به ویژگی لذت بخشی در این پروژه تبدیل نموده است.

نام پروژه: پروژه بازسازی نمایندگی کاشی تبریز وKeraben
عملکرد: تجاری
معماران اصلی: سیدجلیل موسوی
کارفرما: شرکت پایور تجارت
همکاران طراحی: راضیه شعاعی، سیدآکام کاتورانی، سپهرعدالتی مرفه ،الهه افروخته، علیرضا مرادی مشکین ، سنبل حاتمی، هومن سعادت
تهیه نقشه های فاز 2: دفتر معماری موسوی و همکاران
آدرس پروژه: همدان، بلوار مدنی، نمایندگی کاشی تبریز و keraben

طول جغرافیایی: 48°31’12.94″E
عرض جغرافیایی: 34°47’33.43″N
مساحت/زیربنا: 94.51 متر مربع / 352.70 متر مربع
جزئیات طبقات و کاربری آنها: 4 طبقه با زیرزمین / تجاری
طراحی و دکوراسیون داخلی: دفتر معماری موسوی وهمکاران (MA)
اجرای پروژه: سید جلیل موسوی . سید آکام کاتورانی

طراحی سازه: کیوان صلواتی
نوع سازه: فلزی ( تقویت شده)
طراحی تأسیسات: میثم شکریه
نوع تأسیسات: پیکیج و رادیاتور
سرپرست کارگاه: سید آکام کاتورانی
نظارت پروژه: سید جلیل موسوی
تاریخ طراحی: 1395
تاریخ شروع ساخت: 1395
تاریخ پایان ساخت: 1396

عکاسی پروژه: علی دقیق
مشاور مبانی فکری: غلامرضا طلیسچی
بودجه‌ی کل: ریال11.000.000.000
برندهای محصولات مصرفی :
1) شیرآلات KWC
2) سرامیک های کاشی تبریز و Keraben
3) شیشه ی لمینیت قزوین
جوایز کسب شده توسط پروژه:
ملی و بین المللی 1) کسب رتبه ی سوم در مسابقه ی جایزه معمار – پروژه ی کاشی تبریز – 1396
2) برگزیده جهت شرکت در نمایشگاه و سمپوزوسیوم معماری معاصر ایران در توکیو – ژاپن – 2018
3) فینالیست مسابقه ی طراحی داخلی – 1396

این پروژه اثری است از جلیل موسوی
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار جلیل موسوی در دانشنامه کلیک کنید.

مشاهده!