مرکز فرهنگی حیدر علی‌­اُف، معماری از زها حدید باکو،جمهوریِ آذربایجان، 2007

Heydar Aliyev Cultural Center,Architecture by Zaha Hadid, Baku, Azerbaijan, 2007

مرکز حیدر علی‌­اف به شهر باکو واقع در جمهوری آذربایجان ساختمان شاخصی خواهد بخشید. این مرکز شامل یک سالن کنفرانس، 3 سالن گردهمایی، یک کتابخانه و یک موزه است. این پروژه­ی کلان نقشی ضمنی در حیات روشنفکرانه­ی شهر ایفا خواهد کرد. مرکز حیدر علی‌­اف در نزدیکی مرکز شهر قرار گرفته و سایت آن در برنامه­‌ی توسعه­‌ی شهری آن از اهمیت بسیار برخوردار است. سایت مجاور مرکز حیدر علی‌­اف برای مجتمع‌های مسکونی، اداری، یک هتل و نیز یک مرکز تجاری در نظر گرفته شده، در حالی که فاصله­‌ی میان مرکز و بازار اصلی شهر قرار است به یک پلازای فرهنگی بدل شود که اهمیت توریستی خواهد یافت. پروپوزال مرکز حیدر علی­‌اف فرم سیالی دارد که با تقلید از چشم­انداز طبیعی و نیز با گوشه‌­ی چشمی به عملکردهای منفرد آن تهیه شده است. همه­‌ی عملکردهای مرکز و نیز ورودی‌های آن، در یک سطح پیوسته­‌ی منفرد در این سایت در نظر گرفته شده­‌اند. این فرم سیال فرصتی فراهم آورده که فضاهای فرهنگی راحت­تر به یکدیگر مرتبط شوند و در عین حال هر فضا را با خصوصیت منحصربه­‌فرد خود هویت ببخشد. با تاخوردن پوسته­‌ی ساختمان به داخل، این پوسته خود به عنصری از چشم­انداز درونیِ مرکز بدل می­شود.
موزه به داخل چشم­انداز متوجه است و در بافت شهری اطراف سایت مشارکت فعال دارد. نمای شیشه‌­ای آن اندکی با بازیِ متقابل و تندیس‌گون میان پوسته­‌ی خارجی و زمین، منقطع به نظر می­رسد. داخل، گستره­ای از توپولوژی طبیعی سایت است با نمایی شیشه­‌ای که موزه را غرق در نور می­سازد. سطح همکف موزه با پوسته‌­ی خارجی یکی می­شود و این باعث می­شود که گستره‌­ی جدید به بخشی از توپوگرافی سایت بدل شود و در عین حال، رمپ‌هایی وجود دارند که طبقه­‌ی همکف را با نیم­‌طبقه­‌های بالا مرتبط می­سازند. کتابخانه­‌ی مرکز حیدر علی­‌اف متوجه شمال است تا از این طریق بتوان میزان نور ورودی به داخل آن را کنترل کرد. این کتابخانه ورودی خاص خود را دارد. سالن مطالعه و بایگانی بر روی یکدیگر سوار و در داخل چین‌های یک پوسته­‌ی بزرگ‌تر بسته­ بندی شده­ اند. طبقات با رمپ‌هایی که ذکرشان رفت با یکدیگر مرتبط اند، و مسیر رفت‌وآمد پیوسته­ ای ایجاد می­ کنند. کتابخانه و موزه با رمپ‌هایی به یکدیگر متصل شده ­اند که به طبقه­ ی همکف و نیز کتابخانه­ ی طبقه­ ی اول موزه راه دارند.
علاوه بر این، کتابخانه از طریق یک پل که میان زمین و آسمان معلق است، به سالن کنفرانس مرتبط است. سالن کنفرانس دارای سه سالن گردهمایی در اندازه­ های مختلف است. فرم این سالن به صورت اریب در پلازای فرهنگی قرار گرفته و شیب مورد نیاز برای استقرار صندلی‌ها را فراهم آورده است.
هر سه سالن گردهمایی و تجهیزات مستقل مربوط به آنها دسترسی مجزایی به پلازا دارند. ورودی اصلی در وید ایجاد شده توسط پوسته­ ی خارجی بین حجم موزه و برج کتابخانه کشیده شده است. یک ورودی دوم در جبهه­ ی شمالی ساختمان قرار گرفته است.