مجموعه آموزشی-فرهنگی خیریه‌ی فضیلی (هنرستان فنی و حرفه‌ای دخترانه + پژوهش‌سرای دانش­آموزی) اثر محمد شماعی­زاده و شیرین شریف­ فر (دفتر معماری طرح اول)، برنده­ ی دوم در بخش معماری فضاهای عمومی

مجموعه آموزشی-فرهنگی فضیلی شامل دو بخش مجزا با ارتباط عملکردی محدود می باشد:
1. هنرستان فنی و حرفه ای دخترانه که برای رشته‌های هنری از قبیل گرافیک، نقاشی و طراحی پارچه در نظر گرفته شده است.
2. پژوهش‌سرای دانش­آموزی که عملکردی است جدید که به‌تازگی در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته و به صورت مکمل فضاهای آموزشی، نقش پرورش خلاقیت دانش‌آموزان در زمینه‌های علمی و هنری را دارد.
ایده‌های طراحی
– سیستم خطی به‌عنوان یک سیستم طراحی موفق برای مکان‌های آموزشی، این بار به گونه‌ای متفاوت در این پروژه به کار گرفته شده است. ساختار خطی با حرکت و پیچ‌وتابی منطقی، سعی در ایجاد فضاهایی پویا و پرجنب‌وجوش برای کاربران و دانش‌آموزان رشته‌ی هنر دارد.
– ایجاد فضاهای باز و حیاط‌های متنوع در سطوح مختلف بنا از ایده‌های اصلی طراحی بوده‌اند.
-طراحی دو بدنه‌ی شهری و محلی که یکی جواب‌گوی سیمای شهر (خیابان 40 متری) و دیگری هماهنگ با بدنه و خصوصیات محلی (کوچه 8 متری) می‌باشد.
– هماهنگی در نماهای دو پروژه با انگیزه وحدت بخشی به سیمای بیرونی، با استفاده از به­کارگیری فضاهای خالی شده در نما که تا حدودی یاد آور عنصر ایوان در معماری ایرانی نیز هست.
سازه
بتنی، به غیر از سقف سالن­های اجتماعات که به صورت فلزی اجرا شده­اند.
تأسیسات
– سرمایش: کولر آبی برای فضاهای عمومی و اسپیلت یونیت برای سالن­های اجتماعات.
– گرمایش: موتورخانه شوفاژ.
سیستم‌ها، تجهیزات و امکانات
سیستم هوشمند بهینه‌سازی مصرف انرژی، سیستم هوشمند روشنایی، سیستم دوربین مدار بسته، سیستم اعلام و اطفاء حریق، سیستم صوتی، تلفن مرکزی، اینترنت بی‌سیم و دزدگیر، سیستم تابلوهای هوشمند در کلاس‌ها، سیستم تهویه‌ی هوا.
نوآوری‌ها و مزایای پروژه
پروژه‌ی حاضر حاصل بیش از 10 سال تجربه و فعالیت تخصصی طراح در زمینه‌ی فضاهای آموزشی با سابقه‌ی طراحی بیش از 50 فضای آموزشی است که در تمامی این سال‌ها انگیزه‌ی اصلی، ایجاد تغییر و نوآوری در ساختار معماری فضاهای آموزشی معمول بوده است؛ فضاهایی که به صورت تیپ و بدون هیچ‌گونه ارزش طراحی در جای جای شهرها، با هزینه‌های فراوان ساخته می‌شوند، بی‌آنکه تأثیری مثبت بر بافت و معماری اطراف خود داشته باشند.
در این بین تغییر و دگرگونی نوع نگاه مسئولان و سازمان‌های مرتبط، خود، پروژه‌ای بود که در طی حدود 10 سال میسر شده است. لازم به بیان است که همراهی و خواست مدیران ارشد اداره‌ی کل نوسازی مدارس اصفهان نیز در این تغییرات بسیار مؤثر و قابل تقدیر بوده است.

معماری معاصر ایران: آموزشی و تحقیقاتی

___________________________________

معمار: محمد شماعی­ زاده و شیرین شریف ­فر
کارفرما: اداره‌ی کل نوسازی مدارس استان اصفهان
کاربران: دختران دانش‌آموز گروه سنی دبیرستان
مشاور معماری: دفتر معماری طرح اول
همکاران طرح معماری: علیرضا جمشیدی، نوید ملکوتی، سعید ایرانپور، علیرضا جهانشاهی، مسیح طاهری
ناظر عالی معماری: شرکت طرح اول
طراح سازه: امید فرشادفر
طراحی تأسیسات: واحد طراحی تأسیسات اداره‌ی کل نوسازی مدارس اصفهان
مجری: شرکت اوپال
مساحت زمین: 4350 مترمربع
زیربنا: 7250 مترمربع (هنرستان: 4500 مترمربع،
پژوهش‌سرا: 2300 مترمربع، ساختمان جنبی: 450 مترمربع)
محل پروژه: اصفهان، خیابان شیخ مفید، چهار‌راه آب 250 (دهش)
تاریخ طراحی و ساخت: هنرستان: ابتدای سال 1388 تا انتهای سال 1390؛ پژوهش سرا: اواسط سال 1390 تا انتهای سال 1391