طراحی داخلی نمازخانه بیمارستان دکتر قاضی سنندج، اثر استودیو معماری میراژ
دفتر معماری و شهرسازی حامد فتوت

خانه شماره دو ( خانه ی مکعب آبی)، اثر شورش عابد

در ادامه‌ی کارهای قبلی دفتر کلوان که توجه به بافت‌های منطقه برایش در اولویت بود؛ اینبار هم همین رویه را ادامه دادیم، تنها یک اتفاق در نگرش دفتر به مرور رخ داد، برخلاف کارهای قبلی که به دنبال بافت‌های قدیمی ارزشمند برای الگوبرداری از آن بودیم، اینبار مفهوم حال منطقه نیز برای ما اهمیت پیدا کرد. در بازدید از سایت‌های ارزشمند متوجه شدیم که ساخت‌های الحاقی جدید کاملاً با لایه‌های گذشته در تضاد است و مستقیماً بر روی آن قرار داده می‌شوند. قرارگیری گذشته و اکنون اساس کار ما را در طراحی و بیان تازه در روند کارهای ما ایجاد کرد تا بتوانیم مفهوم متفاوتی از زیبایی برای مخاطب به نمایش بگذاریم.
هدف از پروژه:
• قرارگیری کولاژگونه‌ی حجم‎های ساده و خطوط مستقیم در کنار هم، به‌مثابه‌ی تکه‌های ناهمگون و براساس ساخت‌و‌ساز جدید در بافت‌های ارزشمند کردستان و تلاش برای ایجاد یک الگوی مناسب امروزی.
• استفاده از سنگ‌های کوه‌های منطقه و نفوذ آن به قسمت‌هایی از بنا که از درون کاملاً قابل رویت باشد، استفاده از سنگ‌ها نه به‌عنوان یک عنصر دکوراتیو بلکه به‌عنوان یک ماده که حاوی تاریخ و خاطره‌ی جمعی قومی است که بخش قابل توجهی از تنوع فرهنگی ایران است، از اهمیت موضوع در پروژه بود.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1398
____________________________
عملکرد:
مسکونی

_______________________________________  

نام پروژه ـ عملکرد: خانه ی شماره ی دو (خانه‌ی مکعب آبی)
شرکت ـ دفتر طراحی: کِلوان
معماران اصلی: شورش عابد
همکاران طراحی: امیر رمضانی
طراحی و دکوراسیون داخلی: دفتر معماری کِلوان
نوع تأسیسات ـ نوع سازه: اسپلیت، پکیج، رادیاتور، دال بتنی
آدرس پروژه: آذربایجان غربی، بوکان، شهرک گلستان، نبش خیابان 20 متری، کوچه‌ی اول
مساحت کل ـ زیربنا: 250.15 متر مربع، 719.86 متر مربع
کارفرما: فواد سوره
تاریخ شروع و پایان ساخت: فروردین ماه 1396 - آبان ماه 1397
عکاسی پروژه: فرشید نصرآبادی
ایمیل: Shoreshabed@gmail.com

HOUSE NO. 2 (House of Blue Cube), Shoresh Abed

Project’s Name ـ Function: Blue Cube House,
Office ـ Company: Kelvan Studio
Lead Architect: Shoresh Abed
Design Team: Amir Ramazani
Interior Design: Kelvan Studio
Mechanical Structure ـ Structure: Split, Packaging, Radiators, Concrete Slab
Location: Bukan, West Azarbijan
Total Land Area ـ Area Of Construction: 250,15 m2, 719.86 m2
Client: Foad Sureh
Date: October 2018
Photographer: Farshid Nasrabadi
Email: Shoreshabed@gmail.com

I was a child when I took minibus from Mahabad to get to Bukan. The summer holidays was spent at the Granny’s. It was a big house with labyrinthine interconnected rooms. An isolated house. We hated taking bath. We flew in the courtyard and finally were trapped and forced into the bathroom. Crying and shouting continued when a not-so-warm warm was poured on our heads. I hated that. It was an endless struggle. When we were done, we ran out to the alley to play. At noon we came back. A soft smell of food was caressing our smell. Our nanny was busy there at the kitchen. I nibbled a bit of the food, and she smiled. It was the best place of the whole house. Water was poured on the concrete floor, and the temperature dropped. The kitchen had an in-built oven, where nanny baked home-made bread. The worst place of the house turned out to be the best part of it. I always wanted everything to begin with the kitchen. One has to go up and down through the staircases and suddenly confront with the kitchen place. Wide steps should be built in a way as if you are entering an important space. I wanted the kitchen to be the center as well as the beginning of everything in design. It turned out to be an extended central space, colored in dark hue, in contrast with the flanking whitewash covering of the dining and living rooms. The round stairs at the top floor was also located inside the kitchen. If you want to reach the fireplace or to the guest section or to the lavatories you have to go across the dark kitchen. The visible void is accessible only through the kitchen. It serves as a route and as a destination. Inside the Blue Cube the kitchen is the common denominator of all other spaces. The point of participation in the whole house. During the visit of the jury members, when asked by Alireza Mashhadi where the best part of the house would be, the housewife while sitting in the kitchen replied: “Exactly where I am sitting.”
But how?
And the answer was, “Because being here I am near to everywhere. I am in total control of the house. I feel totally comfortable.” For years, this was the best possible of all answers to that question; “Because I am near to everywhere.”