خانه – آپارتمان لواسان در زمینی به مساحت 025 مترمربع و زیربنای کلی 7441 مترمربع در 6 طبقه، 4 طبقه مسکونی با متراژهای 265 الی 215 متر مربع، 2 طبقه مشاعات شامل لابی، پارکینگ ها، استخر، طراحی و احداث گردیده است. این آپارتمان خانوادگی متعلق به چهارخواهر است که هر طبقه متعلق به یک خواهر به همراه خانواده خود می باشد. باجناق ها همگی دستی بر فرهنگ و اندیشه دارند؛ از تحصیلات در رشته فلسفه تا فعالیت در حراج آثار هنری در ایران و منطقه؛ بنابرایندیالوگی منطقی و مبتنی بر پایبندی از اصول فرهنگی معماری ایرانی و تبدیل به یک کاشانه خانوادگی تفسیری امروزی از معماری ایرانی( خواسته ی کارفرما بوده است. ضمن این که قرار گرفتن این آپارتمان در مجاورت آرامستان کوچک ترک مزرعه و اهمیت جایگاه عباس کیارستمی )که در این جا آرمیده است( برای کارفرما، پروژه را در شرایط خاصی قرار می داد. سایت پروژه دارای یک دیوار ترانشه به ارتفاع ده متر از قسمت انتهایی زمین بوده که برای نورگیری طبیعی، ایجاد یک حیاط خلوت را در آن قسمت را ناگزیر می نمود؛ بنابراین پروژه از چند جهت درگیر نیروها و پتانسیل هایی بود که می بایست در حین طراحی مورد توجه قرار می گرفت که در ذیل به آن اشاره شده است:
-2طراح در ایجاد اتمسفر فضاهای معماری ایرانی به محوریت فضاهای باز محصور در معماری ایرانی، توجه داشته است. حیاط در معماری بومی، محل برهم کنش ارتباطات و رویدادهای مشترک اهالی یک خانه بود که در این پروژه با ایجاد تراس هایی باهوای مختلف نسبت به هم هستند که این چهار واحد خانوادگی را به هم مرتبط void عمق های مختلف است که تراس ها دارای کرده است )پیوستگی در عین مستقل بودن( و منجر به حادث شدن روایت هایی از یک زندگی سنتی در یک ساختمان مدرن گردیده است. پروژه علاوه بر این تراس های خانوادگی دارای تراس های خصوصی هم می باشد.
-1 در پروژه ی خانه آپارتمان لواسان، جایگذاری بنا در محیط، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با اینکه بنا در منطقه ای مرتفع با دید منظره ی لواسان، کوه های اطراف و همچنین دریاچه برخوردار است؛ اما به دلیل قرارگیری قبرستان ترکمزرعه در ضلع غربی زمین که مسلماً با وجود این نمی توان در ضلع غربی از بازشو استفاده نمود؛ طراح با در نظر گرفتن این مقوله چرخشی در حجم بنا ایجاد نموده که نه تنها از نظر زیبایی شناختی بلکه با پشت کردن به فضای قبرستان، بازشوها را برای استفاده کنندگان کاربردی نموده و همچنین برای کاربر چشم اندازی زیبا بدون دید به قبرستان خلق گردیده است.
-4 یکی از چالش های بنا قرارگیری در شیب حدود 40 % می باشد؛ که با در نظر گرفتن طراحی سازه ای و ترکیب آن با معماری، تفکیک فضایی در بنا ایجاد گردیده است. ورودی بنا در قسمت پایین شیب بوده که پارکینگ ها و فضای انباری ها را شامل گشته و کاربر با طی نمودن پلکان ورودی و آسانسور به فضای لابی پروژه می رسد که یکی از شاخصه های بنا و نشانه ای از نما که به داخل کشیده شده، می باشد.
-6 اتمسفر زمینه و بستر پروژه با حضور قدرتمند اجزاء مادی )مصالح( تولید می شود. تشدید تجربه ماده گرایی، منجر به تقویت احساس واقعیت و جسمانیت در فضا می گردد. طراح با توجه به محل قرارگیری پروژه در انتخاب متریال ایده های خود را به کارفرما ارائه نموده و از متریال های اقلیمی که شامل سنگ لاشه، آجر و چوب می باشد، استفاده شده و به این ترتیب بنای ساخته شده به محیط اطراف خود کاملا احترام گذاشته است تصاویر برخاسته از ماده، تجربه های عمیق تر و ژرف تری را نسبت به تصاویر بر خواسته از فرم گرایی صرف بر جای می گذارد. مصالح، تخیل و احساسات حاصل از ادراک ناخودآگاه را برمی انگیزاند و در این پروژه، مصالح حضوری قوی و در تعامل با ساکنین خود دارند.
-8 ایده حیاط ایرانی از طریق فراخوانی حوض و فواره و کاشی فیروزه ای در لابی اصلی ساختمان متجلی شده است. لابی دارای عناصر فضایی مختلفی است که به غیراز آب نما و اجزای آن دارای ارتفاعات مختلفی بین 3 متر تا 75 متر می باشد که از طریق سقف نورپردازی شده است؛ گویی وارد حیاط خانه ای سنتی شده ایم که هر یک از اعضای خانواده از موقعیت های مکانی خاص خود، نظاره گر حضور دیگران هستند؛ و دستگاه پله نیز آزادانه امکان دید به چشم انداز منطقه لواسان را برای گذرگنندکان از آن فراهم می کند. در فضای لابی، با اضافه شدن آبنما و کاشی های فیروزه ای و همچنین گذر از روی پل چوبی که بر روی آبنما قرار گرفته، حس حیاط ها و ورودی های خانه های ایرانی را برای بازدیدکننده القاء می نماید.
-6 پروژه دارای گفتمان های مؤثری از فضا و مکان است و صرفاً به دلیل موقعیت قرارگیری در ارتفاع مناسب، چشم انداز لواسان را هدف قرار نداده است. این ساختمان ویژگی حسی مخاطب را در خود درگیر می کند. درک محیطی فضاهای آن، تصاویر حاصل در شبکیه را به یک استلزام بدنمند در فضایی که در آن حضور داریم، مبدل می کند و حس اتمسفری ما را ارتقا می دهد. معماری صرفاً بصری، خاصیت جداکنندگی و کنترل دارد درحالی که معماری مبتنی بر لامسه اتصال دهنده و یکپارچه کننده است و حساسیت لامسه ای از طریق مادیت، مجاورت، شناخت و صمیمیت حاصل می شود. عواملی که هویت در خانه بودن را ارتقا می بخشد.
-8 دیوار حیاط خلوت این ساختمان، نزدیک ترین دیوار به آرامگاه عباس کیارستمی است. با تأمل در عکس های کیارستمی روایت دیگری از دیوار را در آثار او می بینیم؛ روایت نقش طبیعت بر آن. آمیزه ای از زمان، نور، رنگ بر چهره دیوار. از نگاه او دیوار پرده ای است که طبیعت بر آن، نماهای گذرا را نقاشی می کند. برای ما معماران، دیوار تکستی بوده که آن ها را بر طبیعت به مثابه کانتکست نگاشته ایم. لذا در این پروژه این دیوار تبدیل به جداره‌ای سبز شده است.
-5 در طراحی داخلی بنا، با در نظر گرفتن حس زیبایی شناسی و کاربرد هریک از فضاها، با به کارگیری خلاقانه ی نور طبیعی، محیط سرشار از روشنایی گردیده؛ همچنین طراح، ضمن دعوت هرچه بیشتر طبیعت به فضای داخلی، خانه را برای کاربران محیطی مملو از نور و آرامش نموده است.
-2 طراح سعی نموده با چرخش بنا و همچنین تراس های جلو آمده ی وسیع، در عین شاخص بودن در کنار دیگر ساختمان های اطراف، مانع اشراف همسایگان بر فضاهای خصوصی از جمله حیاط و استخر که در محوطه قرار گرفته، شود. استخر به گونه ای طراحی و جایگذاری گردیده که استفاده کنندگان هنگام استفاده از آن شاهد منظره ی وسیعی از دریاچه می باشند؛ گویی استخر انتهایی ندارد و امتداد آن به دریاچه متصل گردیده و کابر را دچار یک تجربه ی جدید از فضای استخر می نماید.

معماری معاصر ایران: مسکونی

________________________________          

معمار مسئول: احسان مالکی
مهندسین مشاور آتی زیست – احسان مالکی
محل اجرا: لواسان – ترکمزرعه
کارفرما: علیرضا پورکاظم و شرکا
تیم طراحی: یکتا آفرین – لیلی بیجاری – شیما زهرایی – حسن عابدی
اجرا: عین الله گودرزی
نظارت: شرکت مهندسین مشاور آتی زیست
مهندس یا مشاور سازه: محمدرضا گودرزی
مهندس یا مشاور تأسیسات: علیرضا شادبخش
گرافیست: سعید فهیم پور – پژمان طیبی
عکس: استودیو دید
مساحت سایت پروژه: 520 مترمربع
مساحت کل ساخته شده: 1447 مترمربع
نوع ساختمان: مسکونی – آپارتمان

این پروژه اثری است از مهندسین مشاور آتی زیست 
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار مهندسین مشاور آتی زیست  در دانشنامه کلیک کنید.

مشاهده!